رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از برگزاری دومین دوره اعتکاف علمی طلاب و فضلای مدرسه تابستانی دارالعلم با حضور و تدریس 50 نفر از اساتید مطرح حوزوی و دانشگاهی مشهد و قم در حریم عالم آل محمد (ص) خبر داد.

برگزاری دومین دوره اعتکاف علمی طلاب و فضلای مدرسه تابستانی دارالعلم در مجاورت حرم امام رضا (ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن جهانگیری به جزئیات برگزاری این مدرسه علمی اشاره کرد و گفت: نخستین دوره آن سال 1402 برگزار و خوشبختانه با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد، ما در این دوره میزبان اساتید و طلاب از سراسر ایران بودیم که برخی از این طلاب و اساتید همراه با خانواده و برخی نیز مجردی به شهر مشهد مشرف شدند و به مدت دو هفته با برنامه‌های علمی در دو نوبت صبح و عصر پذیرای آنان بودیم. 
وی افزود: علاوه بر برنامه‌های آموزشی متعدد، اردوها و بازدیدهایی تدارک‌دیده‌شده بود که اساتید و طلاب از آن‌ها بهره بردند و متقاضی برگزاری دوره‌های بعدی این مدرسه شدند. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن جهانگیری ادامه داد: باتوجه‌به اینکه اصل برگزاری این مدرسه به سفارش تولیت آستان قدس رضوی بوده و در جلسات متعدد بر تداوم این دوره‌ها تأکید شده است، افزود: ضمن ارتقا کمی و کیفی آن، برنامه‌ریزی شد تا دوره‌های بعدی این مدرسه برگزار شود. 
وی تصریح کرد: سال گذشته مدرسه دارالعلم در قالب 3 مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول برگزار شد و امسال با اضافه‌شدن دو مدرسه دیگر در قالب 5 مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی با حضور 50 نفر از اساتید برجسته قم و مشهد و سایر مراجع و بزرگان در دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدارک‌دیده‌شده است. 
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: دومین دوره مدرسه علمی دارالعلم از تاریخ 6 تا 18 مردادماه برگزار می‌شود و تقریباً تمامی فضاهای موردنیاز و امکانات لازم اسکان، تغذیه، پذیرایی و... برای اعتکاف علمی دوهفته‌ای طلاب و اساتید در جوار بارگاه منور رضوی فراهم شده است و همکاران ما در واحد پشتیبانی زحمات و تلاش‌های بسیاری را متحمل شده‌اند تا این دوره بهتر از سال قبل برگزار شود. 
وی با تأکید بر این نکته که ما در کم‌وکیف برنامه‌های مدرسه دارالعلم هیچ دخالتی نداریم و همه برنامه‌ها توسط حوزه علمیه خراسان انجام می‌شود، گفت: از بین 5 مدرسه دارالعلم، یک مدرسه به گروه علوم قرآنی دانشگاه علوم اسلامی رضوی واگذار شده است که اساتید مطرحی از قم و مشهد در این مدرسه حضور خواهند داشت.


تشریح جزئیات مدرسه قرآن و حدیث
وی خاطرنشان کرد: مدرسه تابستانه قرآن و حدیث که ذیل مدرسه تابستانی دارالعلم فعالیت خواهد کرد از ۶ تا ۱۸ مرداد فعال شده و علاوه بر اجرای برنامه صبحگاهی، برنامه پرسش‌وپاسخ علمی تدارک‌دیده‌شده است که در هفته اول در محضر آیت‌الله سیدان خواهیم بود و پس از آن از محضر حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی بهره‌مند خواهیم شد. 
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: در مدرسه قرآن و حدیث در نوبت ظهر و بعدازظهر  از محضر حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جواد ایروانی که استادان توانمند در مباحث قرآنی هستند بهره‌مند خواهیم شد و در این دوره به تبیین روش‌شناسی و قواعد تفسیر و پاسخ به شبهات در این حوزه خواهند پرداخت. 
وی تصریح کرد: همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود مرویان که سال‌ها در حوزه تفسیر موضوعی فعال هستند در این مدرسه به «روش‌شناسی تفسیر موضوعی» خواهند پرداخت همچنین دکتر محمدعلی رضایی کرمانی نیز از اساتید دانشگاه فردوسی در گروه قرآن و حدیث، به تدریس «ترجمه قرآن بایدها و نبایدها با نگاهی به یافته‌ها و شنیده‌های حوزه ترجمه قرآن» می‌پردازد. 
حجت‌الاسلام جهانگیری گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی نصیری، «کاربرد اصولی در فهم قرآن» را با نگاهی به مباحث جدید ارائه می‌دهد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی راد در حوزه «ظواهر قرآن و تحلیل انتقادی برداشت‌های استحسانی» تدریس خواهد داشت. 
وی با بیان اینکه امسال توفیق شده است در این دوره‌ها، از محضر حجت‌الاسلام المسلمین دکتر علی‌اصغر ناصحیان در خصوص بحث «محکم و متشابه قرآن» بهره‌مند شویم، گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی مهدوی‌راد نیز در این دوره بحث «جایگاه قرآن و سنت در فهم دین» را تبیین خواهد کرد. 
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه موضوع دیگر این دوره‌ها را دستاوردها و رویکرد مستشرقان به قرآن ذکر کرد و افزود: دستاوردهایی که رویکرد مستشرقان به قرآن دارند از موضوعات مهمی است که توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسن زمانی مطرح خواهد شد و دکتر ابراهیم روشن‌ضمیر، «روش‌شناسی قرآن‌پژوهی یا دین‌پژوهی مستشرقان» را برای طلاب تبیین خواهد کرد. 
وی ابراز کرد: در واقع در یک نگاه کلی، اساتید به زیر بناها و روش‌هایی که برداشت از قرآن به‌وسیله آن ممکن می‌شود و برداشت صحیح را فراهم می‌آورد، اشاره خواهند کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.